Bursa Şehrinin Aşk Pervanesi Üftade Hazretleri

Gece gündüz edelim zarü efgan
Hidayet eyleye Allahu ğufran
Kılavuzdur bize hem ehl-i irfan
Hidayet eyleye Allahu ğufran

Asıl adı Mehmed Muhyiddin'dir.
1490'larda dünyaya gelerek şeref vermiştir.

Bursa şehrinin toprağının altıda altındır. Toprağın üstüde altındır. Çünkü Bursa şehri evliyalar şehridir.Bursa şehrinin güzel olma sebeplerinden birisi de Hazreti Üftadedir.Pekala ne demektir Üftade?
-Düşkün,aşık,boynu bükük,uysal manalarına gelir.

Uzun boyu,uzun sakalı,kumral bir zattır hazret. Şuanda Bursa'nın Hisar Cami yanındaki türbesinde hala o kavi ruhaniyet tütüyor.(1)

Gönülden olalım Allah'a aşık
Tarikatda olalım Hakka sadık
Cemalin görmeye eyleye layık
Hidayet eyleye Allahu ğufran

Üftade Hazretlerinin Karaoğlan diye nazlı bir dervişi varmış. Karaoğlan bir gün ocak başında uyuya kalmış. Uyandığı zaman karşısında Üftade Hazretlerini bulmuş.Üftade Hazretleri;
-Karaoğlan,senin şu mışıl mışıl safa ile uyumana hazzeyledim! Deyince,nazlı derviş Karaoğlan:
-Ya Hazretim siz uyusanız olmaz mı? diye sormuş.
Bunun üzerine Üftade Hazretleri,Karaoğlan'ın eline bir ayna vererek;
-Al şu aynayı,seyreyle alemi!
-Evliyanın uykusu olup uyuduğu vakit,alem harabe varır kuzu! buyurmuş.

Keremden ilete dar'ul celale
Meratib erişe cümle kemale
Ede gözlerimiz layık cemale
Hidayet eyleye Allahu ğufran

Aşk Pervanesi Üftade Baba'dan dinleyelim bir sohbet;

Evladım,nefs mertebesinde istiğfar kademe kademedir. 1- Neye istiğfar ediliyorsa önce o huy terk edilir.
2-Sonra istenmeyen huyun başı ezilir,kökü kazınır.
3-Daha sonra o istenmeyen huydan tamamen kopmak ve halden sonsuza dek uzak durmak niyet ve gayretiyle istiğfar edilir.
Ruh mertebesinde istiğfar,cehaletten kurtulmakla olur.
Sır mertebesinde istiğfar,masivadan soyunmakla olur.

Bunlardan sonra ve bunların hepsinden a'la olan istiğfar, ''bildim'' demekten istiğfardır! Bu mertebede ''bildim'' demek bile benliktir. Bu mertebeye yaraşan her şeyden fani olmaktır. Bu mertebe ''enbiya ve tam kemale eren evliya mertebesidir.''

Nebilerle velilerle buluşup
Ki ellerin öpüp anda görüşüp
Cemali keşfine cümle erişüp
Hidayet eyleye Allahu ğufran

''İnsan tabiatında,doğasında,yapısında,huyunda suyunda,idrak,irade,gönül ve zihin coğrafyasında,kahır ve belaya sabır tahammül yeteneği gelişince her şey düzene girer.''

Cemali siyretin ere safası
Ziyade erişe hakkın atası
Tecelli eyleye Hakkın bekası
Hidayet eyleye Allahu ğufran

Muhabbet üzerine bir kaç kelamı daha vardır hazretin,ona muhabbet sorulunca şöyle der;
-Yüce Allah fakirlere yolu kolaylaştırır.Kırk yılda olmayan bir nefeste olur! Aşık ve Maşuk arasında çok yakın bir yol vardır. Bu yol muhabbet yoludur..

Bir gün Üftade Hazretlerine biri gelir ve söyler;
-Ben size inanıyorum ama,kahra tahammüle takatim kalmadı!
Buyurdular ki:
-Hanzala da benzer bir hal yaşamış ve Hazreti Peygamber(sallahu aleyhi ve sellem) efendimize demiş ki; Sizin meclisinizde huzur buluyorum, ama çıktıktan sonra o huzuru bulamıyorum.!
Fahri Kainat Efendimiz ise;
-Bazen öyle bazan böyle,sen devam eyle! Buyurmuşlardı.
İmdi sen de,kahra sabreyle,lutfa şükreyle! Sen yoluna devam et.
-Takatim kalmadı!
-Sür'at ile sa'y eyle,yürürsün!
-Sür'atim de yoktur!
-Bu işin neticesi kahra tahammülün kadar zuhur etse gerekir! Nefsine ağır gelen şeylere sabreyle;Allah katında makbul olan budur. Bütün acılar devadır!
Şikayeti bırak! Bu ana dek sana hasıl olan çok kimseye kırk yılda asıl olmamıştır! Vaktiyle ben senden çook daha zahmetler çektim! Sen az zamanda yorgunluktan kurtuluyorsun. .

Dad-ı Hak-ra kabiliyyet şart nist!
Belki şart-ı kabiliyyet dad ost!

( Hakkın ihsanı için kabiliyet şart değildir;belki kabiliyet için onun ihsanı şarttır.!)

(1);  Baknz;Mehmet Muhyiddin Üftade-Mustafa Özdamar/Sy.20
Detaylı bilgiler için; Mustafa Özdamar-Muhyiddin Üftade adlı kitaba bakabilirsiniz.

Yorumlar

Yorum Gönder